
Databázi OSOBNOSTI REGIONŮ provozuje a vyvíjí Městská knihovna Česká Třebová
Narodil se v České Třebové v rodině strojvedoucího c.k. rakouských drah. Vystudoval českotřebovskou reálku a ČVUT v Praze. Po studiu nastoupil prezenční službu ve škole pro důstojníky dělostřelectva v záloze v bývalé pevnosti Josefov. V roce 1934 byl vyřazen jako podporučík. V letech 1934 až 1936 absolvoval vojenskou akademii v Hranicích na Moravě a v Prostějově. Na podzim roku 1936 nastoupil jako poručík letectva k II. leteckému pluku v Olomouci.
Po okupaci Československa odešel 20. května 1939 do Polska. Zde musel spolu s dalšími podepsat závazek na pět let služby ve francouzské cizinecké legii. S vypuknutím války byl ale odvelen do čsl. Výcvikového střediska pro stíhací piloty v Chartres. Přeškolený na francouzskou techniku odchází na frontu. Když francouzská vojska kapitulovala, přešel bojovat do Velké Británie. V říjnu 1940 odešel k 310. čsl. peruti, v roce 1941 byl jmenován velitelem její A- letky. V dubnu 1942 mu bylo svěřeno velení nad celou perutí a o rok později nad celým čsl. stíhacím wingem, skládajícím se z 310., 312. a 313. peruti. V únoru 1944 odchází na Vysokou válečnou školu do USA a po jejím absolvování pracoval až do konce války v různých funkcích na Inspektorátě československého letectva v Londýně.
Během války absolvoval více než 100 operačních letů a sestřelil oficielně 7 nepřátelských letounů. Za úspěšnou bojovou činnost byl vyznamenán francouzským válečným křížem s dvěma palmami a dvěma hvězdami, britským řádem za význačné služby D.S.O., záslužným leteckým křížem D.F.C., čtyřmi československými válečnými kříži 1939 a třemi medailemi Za chrabrost.
Do osvobozené vlasti se vrátil 17. května 1945 a hned se pustil do práce. Pomáhal budovat nové vojenské letectvo, aktivně pracoval v přípravném výboru Českého národního aeroklubu. Dlouho se však ze šťastného návratu a z prvních poválečných úspěchů neradoval. Zahynul 4. října 1945 v dopravním letounu Siebel 204 s dalšími sedmi letci při cestě na ustavující valné shromáždění Českého národního aeroklubu z Prahy do Zlína. Příčina nehody nebyla objasněna. Za nejpravděpodobnější přičinu se považuje ztráta kontroly v oblačnost. Stroj se tak mohl dostat do nezvyklé polohy, během níž došlo k překročení konstrukčních limitů stroje a utržení části křídla. Zcela vyloučit se nedá ani konstrukční vada.
studium: 1928 – 1932 | |||||||||
Místo | Praha (okres Praha) | ||||||||
Korporace | České vysoké učení technické v Praze | ||||||||
Popis | 1932 dokončil deset semestrů strojního inženýrství | ||||||||
zaměstnání: 1934 – 1936 | |||||||||
Místo | Hranice (okres Přerov) | ||||||||
Korporace | Vojenská akademie | ||||||||
Popis | Proto roku 1934 nastoupil studium ve Vojenské akademii v Hranicích na Moravě. Její letecké oddělení absolvoval jako premiant ročníku a roku 1936 byl vyřazen jako poručík letectva. | ||||||||
zaměstnání: 1936 – 1937 | |||||||||
Místo | Olomouc (okres Olomouc) | ||||||||
Korporace | Československá armáda | ||||||||
Popis | V letech 1936-1937 prošel příslušným aplikačním kurzem, získal kvalifikaci pozorovatele a pilota a byl zařazen do funkce nižšího důstojníka k 36. stíhací letce Leteckého pluku 2 Dr. E. Beneše v Olomouci. Nastoupil jako poručík letectva k II. leteckému pluku. | ||||||||
zaměstnání | |||||||||
Místo | Francie | ||||||||
Korporace | 1ère Armée | ||||||||
Popis | Zde 10. října 1939 vstoupil do svazku Armée de l´ Air. Po přeškolení na francouzské stíhací letouny Morane Saulnier MS-406C.1 na letecké základně v Chartres byl 17. května 1940 odeslán na západní frontu, která již tehdy byla v dramatickém pohybu. Společně se skupinou dalších českých stíhačů působil u GC II/2. V průběhu krátké, ale dramatické francouzské kampaně stačil nalétat celkem 19 operačních hodin a dobyl zde svá první čtyři vzdušná vítězství - tři sestřely jisté (He 111, Hs 126 a Do 17) a jeden pravděpodobný (Bf 110). | ||||||||
zaměstnání | |||||||||
Místo | Londýn (Velká Británie) | ||||||||
Korporace | Royal Air Force | ||||||||
Popis | Byl přijat do svazku RAF VR v nejnižší důstojnické hodnosti Pilot Officer (P/O). Krátce pobyl v čs. leteckém depu v Cosfordu a 6. srpna 1940 byl přidělen do Duxfordu, kde se formovala 310. československá stíhací peruť, prodělávající výcvik na Hurricanech Mk.I. Tato jednotka však měla tehdy pilotů nadbytek, zatímco jiné zoufale volaly po posilách. Společně s dalšími třemi českými stíhači byl proto již 26. srpna 1940 zapůjčen sousední britské 19. stíhací peruti, operující ze satelitního letiště Fowlmere. Jednotka byla vyzbrojena vynikajícími Spitfiry Mk.I společně s několika kusy kanonové verze Mk.IB; v následujícím měsíci k ní přišly i první exempláře výkonnějších Spitfirů Mk.IIA. Dnem 2. září 1940 byl P/O František Doležal (společně se Sgt Stanislavem Plzákem) prohlášen za operačního pilota a vzápětí úspěšně zasáhl do bitvy o Británii. Za poznámku jistě stojí skutečnost, že se tak stali prvními Čechy, kteří měli možnost bojovat na legendárních Spitfirech. | ||||||||
studium: 1944 – 23. 12. 1944 | |||||||||
Místo | Spojené státy Americké | ||||||||
Korporace | Command and General Staff School | ||||||||
zaměstnání: 23. 12. 1944 – 1945 | |||||||||
Místo | Londýn (Velká Británie) | ||||||||
Korporace | Inspektorát čekoslovenského letectva | ||||||||
Popis | Pracuje zde do konce války. |
Městská knihovna Česká Třebová
Smetanova 173, Česká Třebová, 560 02
dummy 732 756 827
dummy info@osobnostiregionu.cz